AcquaD Chess
Engine
Un motore scacchistico sperimentale
a 32-bit per Windows
A 32-bit experimental chess
engine for Windows
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"AcquaD 3.9.1 LDC" (acquad.zip)
27 agosto 2019 / 27 August 2019
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di "acquad.zip" / Content of
"acquad.zip"
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AcquaD
AcquaD è un Chess Engine, ossia un
motore scacchistico, scritto in linguaggio D.
Esso è stato creato da zero. La sua
forza di gioco è molto bassa e ciò può ritornare
utile ai principianti alle prime armi, che
vogliano cimentarsi in una partita a scacchi
contro il computer. Per il suo utilizzo occorre
usare un'interfaccia GUI come, ad
esempio, Lucas Chess, Arena, Tarrash,
Crafty, ecc. Un Chess Engine,
infatti, è un programma che può solo analizzare una
determinata posizione scacchistica. Si basa su una
applicazione "a console" che necessita di
un'interfaccia GUI, con la quale il motore comunica,
tramite il protocollo UCI. In teoria, si
potrebbe usare solo l'engine, ma occorrebbe
conoscere i comandi più importanti dell'Universal
Chess Interface.
AcquaD
is a Chess Engine, that is a software, written in
D language. It has been created from
scratch. Its playing strength is very low
and this can be useful for beginners who want to
try to play chess against the computer. For its
usage it is necessary to use a GUI
interface such as, for example, Lucas Chess,
Arena, Tarrash, Crafty, etc. A Chess Engine,
in fact, is a program that can only analyze a
chess position. It is based on a "console"
application that requires a GUI interface, by
which the engine communicates via UCI
protocol. In theory, you could only use the
engine, but you would need to know the most
important commands of the Universal Chess
Interface.
Linguaggio
di programmazione utilizzato: D
Programming language used: D
Caratteristiche / Features |
Nome
del motore / Engine name
|
AcquaD
|
Autore
/ Author
|
Giovanni Di Maria
|
Licenza / License
|
Freeware
|
Protocollo
/ Protocol |
UCI
|
Book
|
No
|
Tablebase
|
No
|
Ponder
|
No
|
Data
primo rilascio / First release date |
11 novembre 2018 / 11 November 2018
|
Linguaggio
di programmazione / Programming language |
D
|
Sorgenti rilasciati? / Available sources? |
Si / Yes
|
Note
/ Notes
|
Forza di gioco molto debole. Ideale
per bambini
Very weak playing
strength. Ideal for children
|
Contro
chi può vincere? / Against whom can he
win? |
AcquaD batte nel 98% dei casi i Random
Mover,
nel 2% patta perché ancora non conosce
bene i metodi per lo scacco matto
AcquaD beats in 98% of
cases the Random Mover,
in 2% it fails because it still does not know
well the methods for checkmate
|
I progressi di AcquaD nel tempo
(partite di 4'+5")
The progress of AcquaD over
the time (games of 4'+5")
Grafico aggiornato
al 27/08/2019 / Graph
updated on 27/08/2019
Rating list
created with "Ordo 1.2.6" (08/06/2021)
#
PLAYER
: RATING POINTS
PLAYED (%)
1
Stockfish_21031920_x64
> : 5333.4
29.0 29
100
2 Pedone
3.1
: 5175.5
15.0
16 94
3
Stockfish_19080109_32bit
: 4064.5
15.0
24 63
4 Cfish 2019-07-06 32
GENERAL :
4062.0
93.5 126
74
5
Cfish_x32_040819_LTO
: 4039.3
34.0
57 60
6
SugaR-NN.1.0.32
: 4028.8
115.0
131 88
7
Komodo-10-32bit
: 3826.6
29.0
54 54
8
Komodo-9.02-32bit
: 3646.1
160.5
232 69
9
Critter_1.6a_32bit
: 3293.9
370.5
410 90
10
Brutus_v8_05_x32
: 2686.6
352.0
407 86
11
Ufim802
: 2582.8
48.0
60 80
12
Madeleine_0.2
: 2361.8
301.5
409 74
13
Piranha
: 1991.9
221.0
284 78
14
Gringo149b
: 1644.6
42.0
76 55
15
Skaki
: 1604.7
44.5
80 56
16
Frank
: 1504.7
26.5
38 70
17
Brama
: 1424.8
367.5
466 79
18 Di Maria
Giovanni
: 1323.2
38.5
68 57
19
Giuchess
: 1249.0
400.5
520 77
20
Kace
: 1193.8
301.5
460 66
21
Geko_043
: 1121.2
78.5 129
61
22 AcquaD 3.9.1
LDC
: 1088.2
245.0
342 72
23
Fimbulwinter-504-32-ja
: 1081.1
59.0
96 61
24 AcquaD 3.9.1
Optimized
: 1049.9
169.5
246 69
25 AcquaD 4.0.0 LDC
64bit
: 1034.5
59.0 129
46
26
Dikabi
: 961.6
327.5
528 62
27 AcquaD
3.9.1
: 958.0
236.0
409 58
28 AcquaD
3.8.5
: 914.0
358.0
702 51
29 AcquaD
3.9.0
: 907.7
100.0
164 61
30 AcquaD
3.5.3
: 896.7
855.0 1640 52
31 AcquaD
3.7.12
: 880.9
133.0
247 54
32 AcquaD
3.4.1
: 871.0
559.0 1168 48
33 AcquaD
3.3.19
: 856.8
641.5 1139 56
34 AcquaD
3.4.7
: 850.2
251.5
513 49
35 AcquaD
3.3.8
: 845.9
876.0 1644 53
36 AcquaD
3.3.13
: 828.6
856.0 1664 51
37 AcquaD
3.2.26
: 722.5
629.5 1563 40
38 Acqua
20160918
: 539.7
31.5 179
18
39 Di Maria
Giuseppe
: 512.4
1.0
4 25
40
AlouetteA32
: 511.9
32.5 155
21
41
Acqua20
: 501.7
245.0 1092 22
42
LaMoSca
: 428.5
136.0
605 22
43
Pos-bin-1.18
: 347.4
148.5 1087 14
44
ACE
: 341.0
129.5
934 14
Total
games
10163
- White
wins
4021
-
Draws
2198
- Black
wins
3944
-
Truncated/Discarded
0
Unique head to
head
9.83%
Reference
rating 341.0
(set to "ACE")
Questa classifica è stata
creata con il programma Ordo,
usando il seguente comando:
ordo-win32.exe -W -p test.pgn -a
341 -A ACE -G
|
This ranking has been created with
the program Ordo,
using the following command:
ordo-win32.exe -W -p test.pgn -a
341 -A ACE -G
|
Clicca
qui per vedere i risultati del test corrente
Click here to see the results of
the Tests in progress
Grafico dei Punti Attesi / Graph of Expected Points
Il grafico di sopra
serve per calcolare il punteggio atteso.
Si supponga che due
"Chess Engines" (o due giocatori umani) stiano
giocando una partita. I punteggi ELO attuali
dei due giocatori siano, per esempio, i
seguenti:
- Giocatore A: 1200 ELO;
- Giocatore B: 1000 ELO.
La differenza
ELO tra i due giocatori è, dunque, di +200
ELO. La somma dei punti attesi dei due
giocatori equivale sempre a 1. Dal
grafico si evince che i punti attesi di ogni
giocatore, in una sola partita, sono i
seguenti:
- Giocatore A: 0,76;
- Giocatore
B: 0,24.
Per una sfida di
100 partite, ovviamente, i punti attesi sono
i seguenti:
- Giocatore A: 76;
- Giocatore
B: 24.
|
The graph
above is used to calculate the expected
score.
Suppose that two
"Chess Engines" (or two human players) are
playing a game. The
current ELO
scores of the
two players are, for example, the
following:
- Player
A: 1200 ELO;
- Player B: 1000 ELO.
The ELO difference
between the two players is, therefore,
+200 ELOs. The
sum of the expected
points of two
players is always equal
to 1. From the graph we can see that
the expected points of each player, in a
single game, are the following:
- Player
A: 0.76;
- Player B: 0.24.
For a challenge of
100 games, of course, the expected points
are the following:
- Player
A: 76;
- Player B: 24.
|
Grafico
della Variazione ELO / Graph
of ELO Variation
Il grafico di sopra
serve per calcolare la variazione ELO di un
giocatore, dopo una o più partite.
ELO Var = (PT
obtained - EXP score) * K
Si supponga che due "Chess Engines" (o due
giocatori umani) stiano giocando una partita. I
punteggi ELO attuali dei due giocatori siano,
per esempio, i seguenti:
- Giocatore A: 1200 ELO;
- Giocatore B: 1000 ELO.
La differenza ELO
tra i due giocatori è, dunque, di +200 ELO.
Dal grafico si possono calcolare le variazioni
ELO del giocatore:
- Se vince, la variazione sarà
di +2.5 ELO;
- Se patta, la
variazione sarà di -2.5 ELO;
- Se perde, la
variazione sarà di -7.5 ELO.
|
The graph above is used to
calculate the ELO variation of a player,
after one o more games.
ELO Var =
(PT obtained - EXP score) * K
Suppose that two "Chess Engines"
(or two human players) are playing a game.
The current ELO
scores of the
two players are, for example, the following:
- Player A: 1200
ELO;
- Player B:
1000 ELO.
The ELO difference between the two
players is, therefore, +200 ELOs. From the graph we can calculate the
ELO variations of the player:
- If he wins, the
ELO variation vill be +2.5;
- If he draws, the
ELO variation will be -2.5;
- If he loses, the
ELO variation will be -7.5.
|
photo by Giuseppe Carlino
Pensieri...
Ed ecco
alcuni strani pensieri, ipotesi matematiche,
congetture e pazze idee di Giovanni Di Maria sugli
Scacchi, volutamente provocatorie che, sicuramente,
faranno sobbalzare e inorridire gli scacchisti esperti
e i programmatori di Chess Engines:
- la Patta non esiste, vince sempre
un colore, ma ancora oggi non si sa quale;
- è inutile cercare nella profondità
delle mosse: esiste sempre una migliore risposta
ad ogni mossa dell'avversario, senza la necessità
di esaminare le varianti (ply 1);
- la mossa corretta può essere
determinata mediante calcoli matematici, senza che
l'Engine o il Giocatore conosca le regole del
gioco. Purtroppo, a tutt'oggi, tali formule sono
oscure all'Uomo;
- gli scacchi si possono paragonare
al gioco dei fiammiferi Nim o Marienbad,
ma con un'estensione enormemente maggiore e una
immensità quasi infinita (mi scusino gli
Scacchisti).
Thoughts ...
And here
are some strange Giovanni Di Maria's thoughts,
mathematical hypotheses, conjectures and crazy ideas
about Chess, deliberately provocative that, surely,
will make jump and horrify the expert chess players
and programmers of Chess Engines:
- the Draw does not
exist, always wins a color, but even today we do
not know which;
- it is useless to
look into the depths of the moves: there is always
a better response to every move of the opponent,
without the need to examine the variants (ply 1);
- the correct move
can be determined using mathematical calculations,
without that the Engine or Player knowing the
rules of the game. Unfortunately, now, these
formulas are obscure to Man;
- chess can be
compared to Nim or Marienbad games, but with an
enormously greater extent and an almost infinite
immensity.
F.A.Q.
|
|
Che tipo di programma è "AcquaD"?
AcquaD è un Chess Engine, ossia un
programma che analizza una determinata posizione
scacchistica ricevuta in input. Il motore utilizza
il protocollo UCI. Si tratta di un'applicazione "a
console" e per il suo funzionamento occorre
utilizzare un'interfaccia grafica (GUI) come, ad
esempio, Lucas Chess, Arena, Tarrash,
Crafty. |
What
kind of program is "AcquaD"?
AcquaD is a Chess Engine, which is a program
that analyzes a given chess position received as
input. The engine uses the UCI protocol. It is a
"console" application and for its work it is
necessary to use a graphical interface (GUI) as
Lucas Chess, Arena, Tarrash, Crafty. |
Chi
lo può utilizzare per il massimo divertimento?
Dal momento che AcquaD gioca con una forza molto
bassa, può essere utilizzato dai principianti e,
soprattutto, dai bambini che giocano da poco tempo
e conoscono appena le regole fondamentali. Il
debole gioco di AcquaD darà loro molte possibilità
di successo. |
Who can use it for maximum
enjoyment?
Since AcquaD plays with a very low strength, it
can be used by beginners and, above all, by
children who know only the basic rules. AcquaD's
weak game will give them many chances of success. |
Quanto costa?
AcquaD è un prodotto freeware. |
How much is it?
AcquaD is a freeware product. |
Perchè il nome del Chess Engine è
AcquaD?
Per tanti motivi:
- perchè fa
acqua da tutte le parti;
- perchè
batterlo è facile come bere un bicchier
d'acqua;
- perchè questo
engine si perde spesso in un bicchiere
d'acqua;
- perchè si
trova spesso in cattive acque;
- perchè il
codice e i metodi algoritmici utilizzati sono
semplici e puri come l'acqua;
- perchè in
Russia, spesso i giocatori di scacchi
disputano partite e tornei nell'acqua
ghiacciata;
- perchè il
gioco degli Scacchi è prezioso come l'Acqua;
- perchè molto
spesso ha l'acqua alla gola;
- perchè fa
spesso un buco nell'acqua.
|
Why is AcquaD
the name of the Chess Engine ?
For many reasons:
- because it
makes water on all the sides;
- because to
beat it is easy as drinking a glass of water;
- because this
engine often loses in a glass of water;
- because it is
often in bad waters;
- because the
code and the algorithmic methods used are
simple and pure as water;
- because in
Russia, chess players often play games and
tournaments in frozen water;
- because the
game of Chess is as precious as Water;
- because
very often it has water in the throat;
- because
it often makes a hole in the water.
|
Quali
interfacce grafiche sono state provate con
successo con AcquaD?
- Lucas Chess;
- Arena Chess
GUI 3.5.1;
- Crafty Chess
Interface;
- Lucas Chess;
- Tarrasch Chess
GUI.
|
Which graphical interfaces have
been successfully tested with AcquaD?
Lucas Chess;
Arena Chess GUI 3.5.1;
Crafty Chess Interface;
Lucas Chess;
Tarrasch Chess GUI. |
Perchè è stato utilizzato D come
linguaggio di programmazione?
Perchè D è un linguaggio molto semplice da
imparare e, soprattutto, ad alto livello. Questo
si traduce nella scrittura di algoritmi e
procedure molto complesse, utilizzando poche righe
di codice. Il D permette di gestire in maniera
sicura e semplice gli Array, utilissimi per la
memorizzazione degli stati della scacchiera. Ha
anche un'ottima gestione della memoria. |
Why was D
used as a programming language?
Because D is a very simple language to learn
and, above all, at a high level. This means to
write very complex algorithms and procedures,
using a few lines of code. The D allows to well
manage Arrays, very useful for storing
chessboard states. It also has excellent memory
management. |
Con quale criterio AcquaD sceglie
la miglior mossa?
La mossa da eseguire è selezionata casualmente
attraverso una simulazione di migliaia di nodi a
diversa profondità. Tramite una opportuna funzione
di valutazione viene scelta la migliore. |
With which
criterion does AcquaD choose the best move?
The move to be executed is selected randomly
through a simulation of thousands of nodes at
different depths. The best move is chosen
through an appropriate evaluation function. |
Cosa fare se si dovesse scoprire
un "bug" nel programma?
Se si dovessero riscontrare malfunzionamenti o
strani comportamenti nel motore scacchistico
AcquaD, si può contattare l'autore all'indirizzo elektrosoft@tiscali.it
oppure all'indirizzo calimero22@yahoo.it.
Grazie. |
What to do
if you discover a "bug" in the program?
If you find any malfunctions or strange behavior
in the AcquaD chess engine, you can contact the
author at elektrosoft@tiscali.it or at
calimero22@yahoo.it. Thank you. |
Sito aggiornato al 21
agosto 2019 / Last modified:
2019-08-27
|